نوشته شده توسط : شکری

برای داشتن یک رژیم لاغری سریع ، این 5 مرحله را رعایت کنید:

1. مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

با حذف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا شروع کنید: شیرینی، نان، ماکارونی، میوه و غذاهای مشابه. مصرف کربوهیدرات کم به دلایل مختلفی می‌تواند کاهش وزن را به میزان قابل‌توجهی تسریع کند. طبق تحقیقات، رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات – که به رژیم‌ کتوژنیک نیز معروف هستند – گرسنگی را کاهش می‌دهند. به شما این امکان را می‌دهد که کمتر غذا بخورید و سریع وزن خود را بدون محدودکردن عمدی کالری و بدون احساس گرسنگی کاهش دهید.

2. مقدار زیادی پروتئین بخورید

پروتئین یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما برای زنده ماندن و رشد نیاز دارد. افزایش مصرف پروتئین به تسریع کاهش وزن شما کمک می‌کند. پروتئین می‌تواند با تحریک بدن شما در ترشح هورمون‌هایی که به شما احساس سیری و رضایت می‌کنند، اشتهای شما را سرکوب می‌کند. برای مثال در رژیم لاغری پالئو نیز از این روش استفاده می کنند.

3. مصرف چربی را در حد متوسط نگه دارید

وقتی سعی می‌کنید با استفاده از رژیم لاغری سریع وزن خود را کاهش دهید، خوردن چربی کمتر ممکن است منطقی به نظر برسد. اما ایده خوبی نیست که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و بدون چربی استفاده کنید. به‌احتمال زیاد ظرف چند روز یا چند هفته احساس خوبی از رژیم خود نخواهید داشت و مطمئناً در دراز مدت پایدار نخواهد بود. به‌اندازه متوسط از چربی‌های مفید استفاده نمایید.

4. به سراغ سبزیجات غیر نشاسته‌ای بروید

سبزیجات برگ‌ دار و دیگر سبزیجات بدون نشاسته غذاهای عالی برای کاهش سریع وزن هستند. کربوهیدرات‌ها و کالری آنها بسیار کم است، اما این مواد دارای فیبر هستند که می‌تواند به شما در احساس سیری کمک کند. در رژیم اتکینز که به میلیون‌ها نفر در کاهش وزن کمک کرده است، توصیه می‌شود هر روز دو فنجان سبزیجات سبز برگ و یک فنجان سبزیجات کم کربوهیدرات بخورید. این توصیه برای کاهش سریع وزن در مرحله اولیه رژیم غذایی طراحی شده است. همچنین افرادی هستند که معتقدند برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید فقط از سبزیجات تغذیه کرد. این افراد از رژیم گیاه خواری استفاده می کنند.

5. کمی ورزش کنید، اما زیاده‌ روی نکنید

طبق مطالعات انجام شده، فعالیت بدنی به ‌تنهایی تأثیر محدودی بر کاهش وزن دارد. به نظر می‌رسد تغذیه افراد نقش بیشتری در کاهش وزن دارد ورزش منظم می‌تواند مزایایی را در طول کاهش وزن به همراه داشته باشد. انجام فعالیت‌های هوازی (مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری) و تمرینات مقاومتی (به‌عنوان‌مثال، بلندکردن وزنه) می‌تواند میزان سوخت‌ و ساز بدن را افزایش داده و به حفظ ماهیچه‌ها کمک کند. تمرین روزانه شدید و چند ساعت در روز برای کاهش وزن و سلامتی ضروری نیست.

6.  آهسته غذا بخورید

برای تسریع کاهش وزن، سرعت غذا خوردن خود را آرام کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که آهسته غذا خوردن به شما کمک می‌کند غذای کمتری بخورید و وزن خود را کاهش دهید. محیط آرامی را برای غذا خوردن انتخاب کنید و تا حد امکان از مواردی همچون تلویزیون که حواستان را هنگام غذا خوردن پرت می‌کند، بپرهیزید.



:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

گرسنگی فرد تا زمانی که تحت فشار عصبی باشد ممکن است به راحتی برطرف نشود. ازطرفی فرد همزمان که به مقدار زیادی غذا می خورد، متوجه سیری خود نیز نمی شود. این حالت تا زمانی که شخص نیازهای عاطفی خود را به طور جدی برطرف نکند باقی خواهد ماند. باید راه هایی برای مقابله با استرس بیابید. راه های متفاوتی برای غلبه بر احساسات و واکنش های عصبی وجود دارد، این فعالیت ها شامل کتاب خواندن، استراحت و کاهش فشار روانی است. در ادامه به بررسی برخی از روش‌های درمان  پرخوری عصبی می پردازیم:

ورزش کنید

ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی می‌تواند در لحظات احساسی بسیار کمک کننده باشد. برای مثال یوگا منظم می‌تواند به نوعی اقدام پیشگیرانه برای کاهش اضطراب و افسردگی باشد.

مدیتیشن

می‌توانید با مدیتیشن کردن بر روی آرام سازی خود تمرکز کنید. نفس عمیق کشیدن یکی از حرکات مدیتیشن است که تقریبا می‌توانید آن را در هر مکانی انجام دهید. به این صورت که در یک فضای آرام بنشینید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید و به آرامی دم و بازدم را انجام دهید.

رژیم غذایی سالم

دریافت مواد مغذی کافی برای سوخت و ساز بدن بسیار اهمیت دارد. تشخیص گرسنگی عاطفی کمی دشوار است ، اما در صورتی که رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید زمان هایی که از روی ناراحتی و کسلی غذا می‌خورید قابل تشخیص است.

یک دفترچه برنامه غذایی برای خود تهیه کنید!

می‌توانید در این دفترچه تمام چیزهایی که می‌خورید را یادداشت کنید، البته احساساتی که دارید را نیز در آن بنویسید. در صورتی که خواستید برای مشاوره به پزشک مراجعه نمایید این دفترچه را همراه داشته باشید تا پزشک آن را مطالعه کند. همچنین می توانید با استفاده از برنامه رژیم لاغری نوم تمام موادی که در طول شبانه روز میل می کنید را ثبت کنید.

حذف غذاهایی که در زمان واکنش های عصبی دوست دارید مصرف کنید!

غذاهایی که در زمان واکنش های عصبی به سراغ آنها می‌روید را باید از رژیم غذایی خود حذف نمایید. مخصوصا غذاهایی که ارزش غذایی خاصی ندارند مانند غذاهای شیرین و پرکالری.

توجه به حجم غذاها

بهتر است وعده های غذایی کوچک را اتخاب کنید تا وعده های غذایی تان کنترل شود. بعد از اتمام یک وعده غذایی خود صبر کنید و سریعا برای بشقاب دوم اقدام نکنید.

در زمان غذا خوردن مواردی که منجر به حواس پرتی شما می‌شوند را حذف کنید!

هر چیزی که باعث پرت شدن حواس شما در زمان غذا خوردن می‌شود مانند تلویزیون، کامپیوتر و غیره. در این زمان باید بر روی لقمه هایی که می‌جوید تمرکز کنید تا متوجه شوید که آیا غذا خوردن شما عصبی است یا خیر.

احساس گناه را از خود دور کنید!

بعد از خوردن غذا ممکن است احساس ناراحتی و پشیمانی داشته باشید، در صورتی که با این احساس روبرو شدید باید در جهت کنترل آن برآیید و این احساس را از خود دور کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

کاهش وزن قبل از بارداری موجب افزایش احتمال باروری در افراد میشود که همچنین در میزان فعالیت های روزانه شما پس از بارداری نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین شما پس از بارداری می توانید از رژیم شیردهی نیز لستفاده کنید.

بدین ترتیب باید بدانید که با داشتن یک رژیم لاغری اصولی که زیر نظر پزشک باشد میتواند این مسیر را برای شما تسهیل بخشد.

وزن هدف:

با اندازه گیری و محاسبه میزان وزنی که باید کاهش دهید میتوانید زمان لازم برای این کار را مشخص کنید و متمرکزتر به کارتان ادامه دهید.

نکته مهم این است که شاخص توده بدنی یک شخص با وزن نرمال بین 18.5 الی 24.9 است. کاهش وزن 900 گرمی بطور هفتگی بهترین و امن ترین راه برای کاهش وزن است که میتوان آن را حفظ کرد. هر فرد با اندازه پیری شاخص توده بدنی خود میتواند بفهمد که با وزن ایده آل خود چقدر فاصله دارد.

تعیین میزان کالری مصرفی:

بعضی از زنان با وجود اینکه ترکیب غذایی درستی دارند اما میزان کالری زیادی دریافت میکنند. اگر وزن خود را کنترل میکنید و قصد کاهش آن را دارید بهتر است که میزان کالری روزانه خود را دقیق محاسبه کنید و بصورت روزانه آن را کاهش دهید. برای کاهش کالری راه های متعددی وجود دارد مثل: جایگزین کردن مواد غذایی و یا تغییر آنها. بعد از محاسبه کالری دریافتی خود به مقدار 1000 کالری از آن کم کنید تا بتوانید به مقدار کاهش وزن 900 گرمی در هفته برسید. برای رعایت بهتر این امر می توانید از یک رژیم کالری شماری نیز استفاده کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی اصولی:

در این راه بهتر است که با یک رژیم غذایی سالم و اصولی شروع کنید. از رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری 3روزه دوری کنید و 5گروه غذایی مهم را در رژیم خود جای دهید. استفاده از سبزیجات و حبوبات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، شیر، ماست، پنیر، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، دانه ها و آجیل را فراموش نکنید.و بدانید که اجتناب از غذاهای فست فود، بیسکوئیت، چیپس و باقی مواد روغنی به شما در این رژیم کمک میکند.

ورزش روزانه:

پس از کاهش 1000کالری بصورت روزانه حال نوبت آن است که ورزش را وارد برنامه روزانه خود کنید.

افزودن ورزش به فعالیت های روزانه باعث میشود که میزان کالری بیشتری بسوزانید. حداقل یک ساعت ورزش باعث میشود که به برنامه ایده آل کاهش وزن خود نزدیکتر شوید. کمبود زمان برای انجام ورزش امری شایع در بین افارد است که میتوانید با ورزش نیم ساعته در صبح زود و یا پیاده روی بعد از شام آن را جبران کنید.

 

تاثیر اضافه وزن در باروری مردان:

چاقی و اضافه وزن همانطور که در خانم ها تاثیرگذار است در مردان هم تاثیر زیادی دارد. بدین صورت که اگر مردان دچار چاقی مفرط وزن خود را کاهش دهند، تاثیر بسزایی در کیفیت و تعداد کل اسپرم ها بگذارد. مردان تا 3ماه قبل از باروری زمان برای رسیدن به وزن سالم رادارند.



:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی یا مشکل ژنتیکی همه می توانند باعث از بین رفتن دندان و مرگ آن شوند. نتیجه کشیدن، از دست رفتن یا مرگ دندان یک جای خالی با کلی عوارض و مشکلات ریز و درشت مثل کج شدن سایر دندان ها، دشواری در رعایت بهداشت دهان و دندان و زشت شدن لبخند و … است. اگر میخواهید با عوارض دندان از دست رفته روبرو نشوید باید یک جایگزین دندان پیدا کرده و جای خالی را پر کنید.

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث از دست رفتن دندان شده، روش های مختلفی برای جایگزین دندان وجود دارد که ما در این مقاله به ۳ روش جایگزین دندان از دست رفته خواهیم پرداخت.

ایمپلنت دندان:

ایمپلنت دندان اصلی ترین، مهمترین و ایمنترین روش جایگزین دندان ها است. فرقی نمیکند شما یک دندان از دست داده باشید یا همه آن ها را، در هر صورت میتوانید به ایمپلنت ها به چشم دندان های دائمی و شیک خودتان نگاه کنید.

ایمپلنت ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند و مهمترین بخش آن یک پیچ تیتانیومی است که با عبور از لثه به استخوان فک متصل میشود.

سپس دو قطعه دیگر برای تکمیل عمل ایملپنت دندان روی آن پیچ قرار داده میشود. ایمپلنت ها طول عمر بسیار بالایی دارند و اگر عمل جایگذاری آن توسط یک متخصص ایمپلنت خوب در یک کلینیک تخصصی کاشت ایمپلنت انجام شود بهترین نتایج را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

بریج یا پل ثابت دندانپزشکی

اگر برای پر کردن جای خالی دندان یا به اصطلاح برای جایگزین دندان، ایمپلنت را نمی پسندید هنوز هم روش های زیادی برای شما وجود دارد. بعد از ایمپلنت دندان مهمترین روش جایگزین دندان استفاده از بریج ها یا پل های دندانی است. اگر بپرسید که بریج دندانی چیست؟

پروتز دندان متحرک

اگر شما یک یا تعداد کمی دندان از دست داده باشید میتوانید از ایمپلنت و پل دندانی برای جایگزین دندان های از دست رفته خود استفاده کنید. اما اگر تمام دندان هایتان از دست رفته باشد شما دیگر از بریج نمیتوانید استفاده کنید و تنها از ایمپلنت کامل و پروتز دندان یا همان دندان مصنوعی میتوانید استفاده کنید.

از آنجایی که شاید پروتز کردن تمام دندان ها هزینه زیادی بطلبد شما شاید دوست داشته باشید روی پروتز ها یا دندان های مصنوعی حساب باز کید.

جای خالی دندان های از دست رفته چه مشکلی برای شما به وجود می آورد؟

جای خالی دندان اگر در عقب دهان باشد از لحاظ ظاهری مشکلی برای شما پیش نمی آورد زیرا دیده نمیشود. اما در جویدن غذا برایتان مشکل پیش خواهد آورد زیرا وظیفه جویدن غذا روی دوش دندان های طرفی و آسیاب است. اگر این دندان ها از بین بروند شما نمیتوانید بجوید و غذا را بدون اینکه کامل بحوید قورت میدهید. بنابراین باید به فکر جایگزین دندان باشید.

رفرنس



:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

اضافه وزن و چاقی مفرط یک از مشکلات متداول افراد در زندگی امروزه است. افرادی که دچار چاقی هستند در طولانی مدت ممکن است دچار مشکلات جسمی شوند. و در نهایت با کاهش اعتماد بنفس میتواند مشکلات روحی را نیز به دنبال داشته باشد. زمانیکه افراد با این مشکلات روبرو میشوند، به دنبال انواع رژیم های لاغری سریع میروند. سوال قابل پرسش در این زمینه این است که ، رژیم های لاغری سریع چه مقدار موفقیت آمیز هستند؟ و کدام رژیم ها بهتراند؟ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از یک رژیم لاغری اصولی و علمی بیشتر به شما کمک می کند.

 از انواع رژیم های لاغری سریع می توان به رژیم 3 روزه اشاره کرد. در برخی از رژیم های لاغری نیز شما می توانید به همراه اپلیکیشن برنامه رژیم لاغری خود را به همراه داشته باشید. رژیم لاغری نوم یکی از انواع این رژیم هاست.

بنا بر گفته متخصصان تغذیه، بهتر است که کاهش وزن بصورت تدریجی رخ دهد. زیرا اگر سریع باشد، بدن بجای کاهش میزان چربی از ماهیچه ها میکاهد. بنابراین در انتخاب رژیم غذایی باید دقت لازم را به خرج دهید. هر رژیم غذایی باید به درستی و طبق برنامه پیش رود برای مثال رژیم مدیترانه ای. برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل باید ابتدا یک وزن هدف مشخص کنید. بطور مثال: " من تا پایان ماه باید 3کیلوگرم کاهش وزن داشته باشم". سپس برای هدف خود برنامه ریزی کنید. در ادامه با 2 رژیم غذایی موثر آشنا خواهید شد.

نکته: رژیم های معرفی شده باید زیر نظر دکتر تغذیه و طبق تجویز آن اعمال شود. زیرا شرایط هر بیمار متفاوت است.

شش مرحله ساده برای کاهش وزن سریع:

  • مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید
  • مقدار زیادی پروتئین بخورید
  • مصرف چربی را در حد متوسط نگه دارید
  • به سراغ سبزیجات غیرنشاسته ای بروید
  • کمی ورزش کنید اما زیاده روی نکنید
  • آهسته غذا بخورید

نکات قابل توجه در رژیم لاغری سریع

هنگام کاهش وزن ممکن است وسوسه شوید که در سریع ترین زمان ممکن نتیجه بگیرید. اما باید بدانید که کاهش وزن سریع در حفظ وزن تاثیری ندارد. و لازم به ذکر است که کاهش وزن سریع خطرات سلامتی به همراه دارد. همچنین در پی کاهش سریع وزن ممکن است که به یکی از برنامه های بیشمار لاغری اعتماد کنید. متاسفانه اگر این برنامه ها به شما کمک کند، بعید است که در ماه ها و سالهای بعد وزن مناسبی داشته باشید.

باید در نظر داشته باشید که تناسب اندام معقوله ای نسبی است. برخی افراد برای رسیدن به تناسب اندام لازم است که از رژیم چاقی استفاده کنند.

موثرترین راه برای کاهش وزن و جلوگیری از بازگشت آن، کاهش تدریجی آن است. همچنین باید در نظر بگیرید که اگر دچار بیماری هستید، بای با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید در نظر بگیرند که میزان ایمن کاهش وزن بین 0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته است. در صورتی که در مدت زمان کمتری کاهش وزن داشته باشید، ممکن از در معرض مشکلات سلامتی قرار بگیرید. ممکن است دچار مشکلاتی از جمله سوء تغذیه، سنگ کیسه صفرا، احساس خستگی و ناراحتی شوید.



:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

تعریف تناسب اندام در افراد متفاوت است. برای بعضی افراد تناسب اندام به معنای لاغر بودن و برای بعضی نیز به معنای حجم عضلانی بدن است. موارد زیادی ممکن است در تناسب اندام افراد دخیل باشد اما مهمترین آنها ترکیب بدنی، موقعیت استخوان‌ها، میزان عضلات و درصد بافت چربی می‌باشند. افرادی که دچار اضافه وزن مفرط هستند تلاش میکنند که با خوردن غذای سالم و کنترل میزان کالری دریافتی به تناسب اندام ایده آل خود دست یابند. روش های لاغری شامل : رژیم غذایی، ورزش کردن و جراحی میباشد که در ادامه با هریک آشنا میشوید.

 

لاغری با رژیم:

یکی از بهترین روش های لاغری تغییر در رژیم غذایی است. افراد برای شروع رژیم غذایی باید مناسب ترین و پایدارترین برنامه رژیم غذایی را برای خود انتخاب کنند. با توجه به توصیه پزشکان و متخصصین تغذیه میتوانید یکی از انواع رژیم ها را انتخاب کنید. که برخی بر کاهش اشتها تاثیر میگذارند، درحالیکه برخی دیگر کالری‌، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند. ما 2 دسته رژیم لاغری داریم. رژیم لاغری اصولی و رژیم لاغری سریع که رژیم 3 روزه جزو دسته دوم به حساب می آید. باید بدانید که هیچ رژیم غذایی برای همه مناسب نیست بدین ترتیب شما برای کاهش وزن حتی از برنامه های لاغری همانند رژیم نوم نیز استفاده کنید. یعنی ممکن است یک رژیم غذایی برای فردی موثر و برای فرد دیگری موثر نباشد.

لاغری با ورزش کردن:

افرادی که برای کاهش وزن از ورزش کردن کمک میگیرند باید در طول روز زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهند. ورزش کردن میتواند در عین حال که حجم عضلات فرد را بالا میبرد، همچنین باعث کاهش وزن نیز بشود. البته باید بدانید که این افزایش حجم عضلات برای کاهش وزن در بلند مدت ضروری است. توصیه میشود که قبل از شروع ورزش دور کمر و باسن شخص اندازه گیری شود.

لاغری با روش های جراحی:

دیگر روش موثر در لاغری، جراحی میباشد. با توجه به عوارضی که این روش میتواند داشته باشد، به عنوان گزینه آخر در نظر گرفته میشود. همچنین باید بدانید که این روش باید همراه با ورزش و رژیم باشد. زیرا امکان بازگشت به وزن قبل وجود دارد.

روش های جراحی برای کاهش سایز:

از این روش ها بیشتر برای کاهش سایز و لاغری موضعی استفاده میکنند. زیرا به لاغری اشخاص کمک چندانی نمیکند.

1.            پیکرتراشی: در این روش افراد میتوانند زیر نظر پزشک چربی های موضعی را تخلیه کنند. در این روش جراحی بدون درد و خونریزی انجام میشود و فقط برای کاهش سایز استفاده میشود. فرد اگر پس از انجام پیکرتراشی رژیم های لاغری و ورزش را رعایت نکند، مجددا دچار اضافه وزن میشود.

2.            لیپوساکشن: این روش جراحی همانند پیکرتراشی با از بین بردن چربی های اضافه باعث کاهش سایز میشود. عملکرد لیپوساکشن شبیه به پیکرتراشی است. با این تفاوت که در این روش با استفاده از لوله کوچکی به نام کانولا که از جنس استیل است چربی اضافه را بصورت موضعی تخلیه میکند.

3.            ابدومینوپلاستی: در این روش علاوه بر چربی ها، پوست های اضافی را نیز حذف میکنند و عضلات شکم را تنگ و صاف میکنند. افرادی که پوستشان شل شده است و یا خاصیت ارتجاعی پوست را از دست داده اند از این روش میتوانند استفاده کنند.

رفرنس

 



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

امروزه بسیاری از افراد دچار چاقی و اضافه وزن مفرط هستند. این چاقی و اضافه وزن ممکن است دلایلی متفاوتی از جمله پرخوری عصبی، سبک زندگی ناسالم، تغذیه غلط و ... باشد.

یکی از بهترین روش های لاغری تغییر در رژیم غذایی است. افراد برای شروع رژیم غذایی باید مناسب ترین و پایدارترین برنامه رژیم غذایی را برای خود انتخاب کنند. با توجه به توصیه پزشکان و متخصصین تغذیه میتوانید یکی از انواع رژیم ها را انتخاب کنید. که برخی بر کاهش اشتها تاثیر میگذارند، درحالیکه برخی دیگر کالری‌، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند. باید بدانید که هیچ رژیم غذایی برای همه مناسب نیست. یعنی ممکن است یک رژیم غذایی برای فردی موثر و برای فرد دیگری موثر نباشد. بنابر این شما باید یک رژیم لاغری اصولی و متناسب با شاخص بدنی خودتان انتخاب کنید. در ادامه با انواع رژیم غذایی آشنا میشوید.

رژیم پالئو :

رژیم پالئو بر این باور است که افراد باید همان غذاهایی را بخورد که اجدادشان (غارنشینان) قبل از توسعه کشاورزی میخورند. این رژیم غذایی بر غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزی ها، میوه ها، آجیل و دانه ها تاکید دارد. رژیم غذایی پالئو توانایی این را دارد که به کاهش وزن قابل توجه و کاهش اندازه دور کمر کمک کند. افرادی که با رژیم غذایی پالئو پیش میروند به طور خودکار کربوهیدرات کمتر، پروتئین بیشتر و حدود 300تا 900 کالری کمتر در روز مصرف میکنند. این رژیم غذایی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول، قندخون، تری گلیسیرید خون و فشار خون موثر است.

رژیم گیاه خواری:

یکی از سخت ترین نوع های رژیم های غذایی، رژیم گیاه خواری است. در این روش علاوه بر حذف گوشت، لبنیات، تخم مرغ، محصولات مشتق شده از حیوانات مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، آب پنیر، کازئین و برخی از انواع ویتامین دی را نیز حذف می‌کند. این رژیم به کاهش وزن افراد کمک میکند، زیرا چربی دریافتی در طول روز کاهش یافته و میزان مصرف فیبر بالاست که باعث میشود افراد احساس سیری کنند. در رژیم غذایی گیاه خواری، غذاهای حیوانی بطور کامل حذف میشوند و باید درنظر گرفت حذف این غذاها میتواند باعث حذف تعداد زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین بی 12، ویتامین دی، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا 3 شود. کمبود این مواد مغذی را با خوردن مکمل ها میتوانید جبران کنید.

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

 

 

رژیم لاغری مدیترانه ای:

رژیم مدیترانه ای یک برنامه انعطاف‌پذیر است و هیچ‌ چیز در آن ممنوع نیست، اما بر غذاهای کامل، بیشتر گیاهان تمرکز دارد. اگرچه همه چیز در رژیم مدیترانه‌ای گنجانده شده است، اما شیرینی و گوشت قرمز کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این غذاها تقریباً دو بار در ماه مصرف می‌شود. رژیم مدیترانه‌ای از قدیم به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای تغذیه‌ای شهرت دارد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری، غنی بودن از غذاهای خوش طعم و سرشار از فواید سلامتی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در بین رژیم گیرندگان محسوب می‌شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای با افزایش وزن، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است.

 



:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر به وجود می‌آید و در این دوران نیاز‌های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی مادران برای کاهش وزن از رژیم های لاغری موجود در اپلیکیشن ها نیز استفاده  میکنند. رژیم لاغری نوم جزو این دسته محسوب می شود. باید برای سلامتی مادر و جنین از رژیم بارداری مناسب پیروی کرد تا اطمینان حاصل شود که از همه‌ی مواد غذایی به اندازه کافی به بدن می‌رسد. غذا اولین منبع تغذیه جنین در شکم مادر است پس باید از غذاهایی مصرف کرد که سرشار از مواد مغذی هستند.

کدام گروه‌های غذایی در رژیم بارداری قرار می‌گیرند؟

در رژیم بارداری باید مثل قبل از آن، از همه گروه‌های غذایی زیر استفاده کرد:

  • نان و غلات: این گروه عمده‌ تأمین انرژی روزانه را برعهده دارند. نان، برنج، گندم و …
  • میوه و سبزیجات: منبع تأمین ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین‌ها و املاح معدنی و فیبر هستند.
  • شیر و لبنیات: سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین‎‌ها می‌باشند که برای رشد و استحکام دندان و استخوام لازم هستند.
  • گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها: منبع تأمین پروتئین و املاح معدنی هستند.

مواد غذایی که باید در رژیم بارداری مصرف کرد.

در اینجا چند ماده غذایی سالم و مفید را معرفی می‌کنیم.

ماست و لبنیات

لبنیات سرشار از پروتئین و کلسیم و حاوی مقادیر بالای فسفر، ویتامین B، منیزیم، و روی هستند. در بین محصولات لبنی ماست یونانی دارای کلسیم بیشتری است.

 کسانی که بخاطر عدم تحمل لاکتوز، شیر مصرف نمی‌کنند می‌توانند از ماست پروبیوتیک استفاده کنند که عملکرد دستگاه گوارش را بهتر می‌کند.

حبوبات

حبوبات شامل: عدس، لوبیا و …

منبع گیاهی عالی از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند. فولات ماده‌ی مغذی مهمی در دوران بارداری است و خطر برخی نقایص و بیماری‌های مادر زادی را کاهش می‌دهد.

ماهی سالمون

سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا3 است که فواید زیادی دارد و به تشکیل مغز و چشم جنین کمک می‌کند. به علاوه منبع از غنی ویتامینD است که در رژیم غذایی ما وجود ندارد و در ماهی به صورت طبیعی وجود دارد.

یک توصیه برای زنان باردار و زنانی که قصد دارند باردارشوند.

هرماده‌ی غذای که در دروان بارداری مصرف می‌شود بر سلامت مادر و جنین تأثیر دارد. شرایط بدن،  بارداری، مواد مغذی مورد نیاز بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس انتخاب برنامه ‌ی غذایی سالم و رژیم بارداری مناسب باید زیر نظر پزشک مربوطه صورت بگیرد تا سلامت مادر و جنین به خطر نیفتد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

افراد باید دقت داشته باشند که در رژیم لاغری، باید اصولی پیشروی کنند. و بدانند که جزئیات در این امر اهمیت کمتری دارند. متخصصان تغذیه بر این باورند که کاهش وزن سالم، باید در چارچوب و با پیروی از یک سری قوانین انجام شود. برای مثال برخی رژیم های لاغر ریع همانند رژیم لاغری 3 روزه وجود دارد اما این رژیم های لاغری به هیچ عنوان اصولی نیستند.  تمام افرادی که به دنبال یک رژیم اصولی هستند، بدون استثنا باید رعایت کنند. هسته اصلی هر رژیم لاغری سالم، رعایت تمام این اصول است. در ادامه ما به نکات و ویزگی های اصلی یک رژیم لاغری اصولی میپردازیم.

عوامل تاثیرگذار در یک رژیم لاغری اصولی:

یک رژیم لاغری اصولی  شامل کنترل غذاهایی است که در طول یک روز میخوریم. تاثیرگذارترین عوامل  در یک رژیم لاغری اصولی عبارتند از:

برقراری تعادل:

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که با حذف یا ممنوع کردن تعدادی از غذاها و یا حتی یک گروه غذایی کامل، افراد سریعتر به وزن ایده آل خود میرسند. حذف کربوهیدرات ها و جایگزین کردن سبزیجات پخته از جمله این سبک رژیم های غذایی است که میتوان به رژیم غذایی کتوژنیک اشاره کرد.. پیدا کردن یک رژیم غذایی اصولی و محبوب برای افرادی که اضافه وزن دارند ، یک کار سخت محسوب میشود.

 

افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی اصولی هستند باید بدانند که رعایت نکردن تعادل مصرف مواد مغذی در انواع مختلف میتواند منجر به افزایش وزن شود. و برعکس برقراری تعادل در مصرف مواد غذایی میتواند باعث تسهیل روند کاهش وزن شود.

 

زمانبندی در مصرف غذا:

طبق تحقیقات انجام شده با به این نکته دست یافتیم که زمان خوردن غذا تقریبا به اندازه مقدار غذای مصرفی مهم است.

«در رژیم لاغری اصولی باید در نظر بگیرید که میزان دریافت انرژی را با انرژی مصرفی خود هماهنگ کنید.»

بنا بر گفته دکتر جان آیوی:

افرادی که به دنبال یک رژیم لاغری اصولی هستند باید زمانی کالری مصرف کنند که بدن نیاز فراوانی به آنها دارد. به عنوان مثال میزان نیاز بدن به کالری در ابتدای روز و اول صبح بیشتر از هر زمان دیگر است. و میزان کالری مصرفی در ابتدای روز باید بیشتر از هر زمان دیگری باشد زیرا صرف تامین انرژی میشود. بهتر است بدانید که کالری مصرف شده در طول روز بیشتر بصورت چربی ذخیره میشود.

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه ماساچوست ، افرادی که وعده صبحانه را حذف میکنند 4.5 برابر بیشتر دچار اضافه وزن میشوند. از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه میتوان به " خوردن وعده های غذایی کوچکتر در تعداد دفعات بیشتر " اشاره کرد.

این نکته توسط متخصصان تغذیه تایید شده و باعث ایجاد هماهنگی بهتر در دریافت غذا با نیاز بدن به انرژی میشود.



:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

معمولا این برنامه‌ی غذایی کربوهیدراتها را به 20 تا 50 گرم در روز محدود می کند و  ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما به افرادی که از آن پیروی می کنند اجازه می دهد تا بسیاری از غذاهای مغذی را بخورند. در این مقاله چندین ماده غذایی مناسب برای این برنامه غذایی معرفی می‌کنیم.

پروتئین‌های حیوانی

رژیم لاغری کتوژنیک در برخی لحاظ به رژیم لاغری مدیترانه ای بسیار شباهت دارد. پروتئین هایی که در رژیم کتوژنیک مصرف می شود می تواند شامل موارد زیر باشد.

غذاهای دریایی

  • ماهی و صدف از جمله این مواد غذایی هستند. ماهی قزل آلا و سایر ماهی ها نه تنها تقریباً بدون کربوهیدرات هستند، بلکه سرشار از ویتامین B، پتاسیم و سلنیوم هستند، تعداد کربوهیدرات در صدف ها بر اساس نوع آن‌ها متفاوت است.
  • میگو و بیشتر خرچنگ ها فاقد کربوهیدرات هستند.

گوشت و مرغ

گوشت و مرغ از غذاهای اصلی در رژیم کتوژنیک محسوب می شوند.

تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع پروتئین بسیار سالم است. از آنجایی که هر تخم مرغ بزرگ حاوی کمتر از 1 گرم کربوهیدرات و حدود 6 گرم پروتئین است، تخم مرغ می تواند ایده آل باشد. علاوه بر این، تخم‌مرغ‌ها هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که احساس سیری را افزایش می‌دهند.

لبنیات و جایگزین های لبنی

پنیر

صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی می‌باشند که برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند و همپنین خوردن منظم پنیر ممکن است به کاهش از دست دادن توده عضلانی و قدرت که با افزایش سن رخ می دهد، کمک کند.

ماست یونانی ساده

ماست یونانی ساده یک غذای مغذی و پر پروتئین است. در عین حال حاوی مقداری کربوهیدرات می‌باشد که می‌توان آن را در حد اعتدال مصرف کرد. ماست به کاهش اشتها و تقویت احساس سیری کمک می‌کند.

شیر گیاهی شیرین نشده

انواع مختلفی از شیرهای گیاهی از جمله شیر سویا، بادام و نارگیل، سازگار و مناسب رژیم کتوژنیک هستند اما باید از مصرف  این شیرهای گیاهی به صورت شیرین خودداری کرد چون گزینه های شیرین قند زیادی دارند که برای کتوژنیک مناسب نیستند.

 



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

کسانی که قصد اضافه کردن وزن خود را دارند به اشتباه تصور می‌کنند که برای افزایش وزن باید همانند افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند، هر ماده‌ی غذایی پر کالری را مصرف کرد. این تصور باعث می‌شود که برای بالا بردن وزن، بسیاری از مواد غذایی مضر را به برنامه غذایی خود اضافه کنند و سلامتی شان را به خطر بیندازند. باید به این مسأله توجه کرد که در رژیم افزایش وزن، تغذیه سالم از اهمیت زیادی برخوردار است.

چه افرادی نیاز به افزایش وزن دارند؟

افرادی که لاغر هستند و دچار کمبود وزن می‌باشند ممکن است این کمبود وزن برای سلامتیشان مضر باشد و مشکلاتی را به وجود بیاورد. برای جبران این کم وزنی باید از یک رژیم چاقی پیروی کرد.

چگونه افراد لاغر وزن خود را اضافه کنند؟

برای اضافه کردن وزن باید بیشتر از مقداری که بدن کالری می سوزاند کالری دریافت کنند و دریافتی روزانه را افزایش داد.

برای افزایش وزن چه میزان کالری نیاز است؟

در رژیم افزایش وزن باید به مقدار کالری اضافی که لازم است دریافت کنید توجه داشته باشید.

متوسط کالری روزانه مورد نیاز برای سوخت ساز بدن در زنان تقریبا 2000 می باشد که برای بالا بردن وزن باید 400 تا 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه دریافت کرد.

متوسط کالری مورد نیاز روزانه برای مردان حدود 2600کالری می‌باشد و برای اضافه کردن وزن باید 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه دریافت کرد.

با این مقدار کالری مازاد در هفته حدود  نیم کیلو گرم به وزن اضافه می‌شود.

کدام یک از مواد غذایی مناسب رژیم افزایش وزن هستند؟

خوراکی ها چرب، شیرین و اسنک‌‌ها به بالا رفتن وزن کمک می‌کنند ولی سلامتی فرد را به خطر می‌اندزند به همین دلیل در رژیم چاقی مصرف مواد غذایی سالم، مقوی و پر کالری  که حاوی کربوهیدرات، چربی ‌ها و پروتئین‌ها هستند توصیه می‌شود.

در اصل برای داشتن یک تناسب اندام و افزایش وزن سالم باید از گروه های غذایی زیر مصرف کرد:

  • غلات
  • گوشت و حبوبات
  • لبنیات
  • میوه و سبزیجات
  • چربی و روغن های سالم
  • میوه های خشک کالری بالای دارند و حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها هستند می‌توان به عنوان میان وعده به رژیم افزایش وزن خود اضافه کنید.
  • شکلات تلخ مقادیر بالای آهن، فیبر، منیزیم، مواد مغذی و معدنی مفیدی دارد و کالری زیادی دارد.
  • انواع جوانه ها: جوانه گندم، ماش، عدس و… منبع غنی از پروتئین و مواد مغذی هستند.
  • کره بادام زمینی حاوی پروتئین، ویتامین و منبع غنی از چربی های مفید است. کره بادام زمینی را  می‌توان به عنوان صبحانه در رژیم افزایش وزن خود قرار داد.
  • اسموتی‌ها انرژی بالایی دارند و منبع خوبی از پروتئین‌ها و اسید‌های چرب و مواد مغذی هستند.

سایر مواد غذایی سالم که به بالا رفتن وزن کمک می‌کنند.

تخمه آفتاب‌گردان، تخمه کدو، پسته، فندق، بادام و … از انواع آجیل‌ها هستند و دارای چربی‌های سالمی هستند.



:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

بیشتر افراد در کنترل خورد و خوراک و اشتهای خود دچار مشکل هستند. که این امر موجب تجمع چربی و اضافه وزن می شود. بدین ترتیب برخی افراد سعی می کنند با استفاده از روش های نوین پزشکی مانند بوتاکس و بالون معده برای کاهش وزن قدم بردارند. یکی از دغده هایی که افرادی که نیاز به عمل های لاغری دارند میزان خطرات عمل لاغری است. در ادامه با چند عمل لاغری بدون عوارض آشنا می شویم.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده یک روش غیرجراحی است. بوتاکس معده یکی از جدیدترین تکنیک هایی است که برای کاهش وزن پس از استفاده زیاد از بوتاکس در زمینه لوازم آرایشی استفاده می شود.

هدف از انجام بوتاکس معده کاهش مصرف غذا، احساس سیری سریعتر و کاهش دوره گرسنگی برای کمک به کاهش وزن است.

چه افرادی کاندیدای انجام بوتاکس معده هستند؟

این عمل برای افرادی است که می خواهند چند کیلوگرم از دست بدهند، زیرا کاهش وزن زیادی بدست نمی آید.همچنین برای افرادی مناسب است که با رعایت رژیم غذایی به شدت دچار کاهش وزن می شوند و همچنین برای افرادی که از کاهش وزن رنج می برند.

بالن معده چیست؟

عمل بالن معده نیز جزو روش های لاغری غیر جراحی است. و بهترین روش لاغری شناخته می شود زیرا بدون برداشتن بخشی از معده، اندازه آن تغییر می یابد. بدین صورت که با قرار دادن یک بالون لاستیکی سیلیکونی در داخل معده باعث می شود که فرد با خورد غذای کمی، احساس سیری کند.

نحوه انجام بالون معده:

بیمار تحت تاثیر یک بیهوشی ساده با یک ارام بخش ساده قرار دارد. این امر به او کمک می کند تا آرام شود و در حین عمل عمل احساس درد نکند.

این فرآیند توسط آندوسکوپ پزشکی انجام می شود که از دهان به معده وارد می شود.

وسیله آندوسکوپ یک نور و دوربین در انتهای خود دارد. این به پزشک کمک می کند تا محل قرار گیری بالون را در معده ببیند.

بالون معده چگونه خارج می شود؟

این بالون به مدت 6 ماه در داخل معده باقی می ماند. زیرا خطر آسیب رسیدن به بالون بعد از این مدت زمان افزایش می یابد. باید در نظر داشت که به همان روش نصب با تخلیه آن از مایع نمکی از طریق آندوسکوپ پزشکی، آن را خارج می کنند.

چه کسانی کاندیدای انجام بالون معده هستند؟

بالن معده برای افرادی مناسب است که بین 10 الی 20 کیلوگرم نیاز به کاهش وزن دارند. یعنی BMI آنها بین 30 الی 40 باشد. افرادی که دچار برخی بیماری های مهم هستند نباید این عمل را انجام دهند. همچنین فرد مبتلا به چاقی نباید به عفونت و زخم معده دچار باشد.

رفرنس



:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

خونریزی زبان بنابر دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیافتد. بعضی از این شرایط جدی هستن و اما برخی دیگر کاملا بی خطر هستند. از دلایل عمده خونریزی زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شدید و ناگهانی گاز گرفتن زبان
  • زخم های دهان
  • صدمه دیدن ناشی از دندان مصنوعی در دندانپزشکی
  • خوردن غذاهای تند یا سفت
  • پرتو درمانی های انجام شده به منظور سرطان

علت خونریزی زبان چیست؟

خونریزی زبان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در ادامه با برخی از موارد آن آشنا می شوید.

زخم یا تاول:

بعضا زخم ها یا تاول هایی را در دهان خود مشاهده می کنید که آفت دهان نام دارند. آفت دهان می تواند در نتیجه تغییرات هورمونی یا ژنتیکی ایجاد شوند. در برخی موارد هم در اثر کمبود ویتامین B-12  یا بیماری التهابی روده ایجاد شوند.

دندانپزشک متخصص ترمیم و زیبایی دندان یا احتمالاً با معاینه دهان تشخیص می دهد. اگر مشکوک به عفونت زمینه‌ای یا وضعیت پزشکی دیگری باشند، از آنها سواب دهان یا آزمایش‌های دیگر درخواست می‌کنند.

عفونت های دهان:

عفونت های قارچی در دهان امری تقریبا شایع است. و باید بدانید که اگر درمان نشوند امکان پیشرفت دارند. در ادامه نیز احتمال خونریزی زبان وجود دارد.عفونت هایی مثل برفک دهان (کاندیدیازیس) احتمال بوجود آمدن زخم سخت دهان را بالا میبرند و باعث درد در هنگام خوردن، آشامیدن و بلع می شود.

بسیاری از افراد سالم دارای مخمر در دهان خود هستند، اما تنها برخی از آنها به عفونت مبتلا می شوند. افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به این عفونت ها هستند عبارتند از:

  • نوزادان
  • افرادی که HIV دارند
  • افرادی که برای سرطان تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی هستند
  • افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند

تبخال دهان:

تبخال دهان یک بیماری مسری است . این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این ویروس می تواند سال ها در بدن انسان بدون ایجاد مشکل زنده بماند. با این وجود برخی محرک ها مانند استس یا تغییرات هورمونی، ممکن است ویروس را برای ایجاد عفونت فعال کنند.

این بیماری در ابتدا بصورت زخم سرد در دهان است.

ناهنجاری های عروق خونی:

گاهی اوقات مجموعه ای از رگ های خونی اضافی به نام همانژیوم روی صورت، سر، دهان یا گردن ایجاد می شود. این معمولا در بدو تولد یا در اوایل کودکی ایجاد می شود.همانژیوم زبان، اگرچه نادر است اما می تواند باعث خونریزی، درد و مشکل در خوردن شود.

سرطان زبان:

کارسینوم یا سلول سنگ فرشی (SCCA)  معروف ترین نوع سرطان زبان است. این بیماری پوشش داخلی دهان، بینی، جعبه صدا، تیروئید و گلو را تشکیل می دهند.

علائم سرطان زبان عبارتند از:

  • خونریزی غیر قابل توضیح از زبان
  • درد مداوم در هنگام بلع
  • یک نقطه دردناک یا توده روی زبان
  • احساس بی حسی در دهان

منبع



:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

ارتودنسی قبل و بعد از نصب بریس افراد خیلی متفاوت است. زمانیکه شما عکس های قبل و بعد ارتودنسی را مشاهده می کنید، متوجه می شوید که چه تغییراتی ایجاد شده است. اگرچه طول میکشد که بریس ها کار خود را به پایان برسانند زیرا فشاری که آنها به دندان وارد می کنند بسیار ملایم است.

نحوه عملکرد ارتودنسی قبل و بعد از بریس چگونه است؟

لازم به ذکر است که بریس یک وسیله دندانپزشکی است که به حرکت ایمن و موثر دندان کمک می کند. بریس ها برای رفع شکاف دندان هاف کج شدن آنها و شلوغی دندان ها به آرامی عمل می کنند. برخی افراد برای رفع مشکلات و انجام درمان ارتودنسی از آن استفاده می کنند و برخی دیگر برای جذابیت بیشتر دندان هایشان استفاده میکنند.

بریس ها از اجزاء متفاوتی از جمله: براکت، چسب، سیم و الاستیک تشکیل شده اند.چسب بباعث چسبیدن براکت ها به دندان می شوند. متخصص ارتودنسی توسط سیم براکت ها را به هم متصل می کند. و زمانی که فردی دچار مشکلات فک و یا اور بایت باشد از الاستیک ها نیز استفاده می شود.

انتظارات قبل و بعد از بریس:

پس از انجام ارتودنسی زمانی که به آینه نگاه کنید به وضوح می توانید تفاوت قبل و بعد از بریس را مشاهده کنید. متخصص ارتودنسی با سوال درمورد سلامتی فرد میتواند روش درمان را برداشت کند.

از دیگر اقداماتی که ممکن است انجام شود می توان به معاینه بالینی و اشعه ایکس اشاره کرد.با توجه به تشخیص پزشک، بریس ها روی دندان بیمار نصب می شوند و هر یک ماه نیاز به تنظیم بریس ها وجود دارد.با کرکت دندان ها، متخصص ارتودنسی سیم ها را دوباره تنظیم میکند که آنها بطور مداوم کشش داشته باشند. وابسته به میزان اختلالات و یا خود شخص، طول درمان ارتودنسی بین 1 تا 3 سال ممکن است طول بکشد.

سخن آخر:

هیجان انگیز ترین و جالب ترین لحظه در ارتودنسی، زمان جداسازی بریس ها است. افراد بیمار با گوش دادن به توصیه های متخصصص ارتودنسی خود و پیروی کردن از دستورالعمل های او میتوانند از سرمایه گذاری خود محافظت کنند. و همچنین لبخندی بسیار زیبا داشته باشند.

رفرنس



:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

از دغدغه های بیماران می توان به ارتودنسی دندان پوسیده اشاره کرد. در طی جلسات مشاوره با متخصص ارتودنسی دهان و دندان فرد معاینه و ارزیابی می شود. مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان قبل از شروع ارتودنسی دندان، درمان می شود.

ارتودنسی دندان پوسیده چیست؟

باید در نظر داشت که وجود بهم ریختگی ها در دندان موجب سخت تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان می شوند. اگر درمان ارتودنسی بیمار نیاز به کشیدن دندان داشته باشد، ابتدا دندان های پوسیده کشیده می شود. در این صورت نیازی به ترمیم آنها وجود ندارد.البته متخصص های ارتودنسی بر این باورند که نباید دندانی کشیده شود. اما اگر نیاز به کشیدن دندان باشد، دندان های پوسیده در اولویت هستند.

از دیگر عوامل ایجاد پوسیدگی دندان می توان به التهاب لثه اشاره کرد.

پوسیدگی دندان و نشانه های آن:

  • حساسیت دندان ها به دلیل تحلیل رفتن مینای دندان
  • ایجاد شدن لکه های سیاه و تیره
  • بوی بد دهان
  • ایجاد طعم نامطبوع در دهان
  • بوجود آمدن سوراخ در دندان
  • التهاب لثه
  • عفونت لثه
  • دندان درد

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی:

افراد از ارتودنسی برای درمان مشکلات و تختلالات فک و دندان خود استفاده می کنند. در طول ارتودنسی دندان باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • شستشوی حرفه ای دندان ها و ترمیم خرابی های دندان
  • در طی طول درمان ارتودنسی استفاده از نخ دندان امکان پذیر نیست. ولی مسواک های بین دندانی بهترین جایگزین هستند. زیرا این گونه از مسواک ها میتوانند به راحتی به تمام نقاط دست یابند.
  • یکی دیگر از نکات پیشگیری از مشکلات احتمالی، استفاده از دهان شویه است.
  • متخصص ارتودنسی برخی از غذاها را در دوران ارتودنسی ممنوع اعلام می کند. عدم استفاده از انها به شما کمک بسیاری می کند.
  • نوشیدن آب فراوان
  • مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی

ارتودنسی دندان پوسیده:

باید بدانید که ترمیم و پر کردن دندان های پوسیده باید با سرعت هرچه بیشتر انجام شود. زیرا هرچه برای ترمیم دندان های پوسیده دیرتر اقدام کنید، مطمئنا باید هزینه های بیشتری نیز پرداخت کنید.

از بین بردن پلاک میکروبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا وجود لکه های سفید روی دندان نه تنها از زیبایی دندان ما می کاهد بلکه باعث پوسیدگی نیز می شود.

کنترل عفونت به طور کلی به معنای ترمیم و پرکردن دندان هاست. پوسیدگی هم نوعی عفونت دندان به شمار می آید.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است که با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. یه این صورت که بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شوند.

افرادی که به چاقی دچار هستند از رژیم های مختلفی برای لاغری استفاده می کنند. یکی از انواع این رژیم ها، رژیم های لاغری سریع هستند. از رژیم های لاغری سریع می توان به رژیم مدیترانه ای و یا رژیم لاغری سه روزه اشاره کرد.

معمولا این برنامه‌ی غذایی کربوهیدراتها را به 20 تا 50 گرم در روز محدود می کند و  ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد. اما به افرادی که از آن پیروی می کنند اجازه می دهد تا بسیاری از غذاهای مغذی را بخورند. در این مقاله چندین ماده غذایی مناسب برای این برنامه غذایی معرفی می‌کنیم.

پروتئین‌های حیوانی

  • غذاهای دریایی: ماهی و صدف، میگو و بیشتر خرچنگ ها از جمله این مواد غذایی هستند که تقریباً بدون کربوهیدرات هستند.
  • گوشت و مرغ: گوشت و مرغ از غذاهای اصلی در رژیم کتوژنیک محسوب می شوند. علاوه بر این فاقد کربوهیدرات و سرشار از ویتامین B و چندین ماده معدنی مهم هستند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ یک منبع پروتئین بسیار سالم است. علاوه بر این، تخم‌مرغ‌ها هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که احساس سیری را افزایش می‌دهند.

 

لبنیات و جایگزین های لبنی

  • پنیر: صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی می‌باشند که برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند.انواع پنیر مثل پنیر خامه ای، پنیر فتا، پنیر پارمزان و ...
  • ماست یونانی ساده: ماست یونانی ساده یک غذای مغذی و پر پروتئین است. در عین حال حاوی مقداری کربوهیدرات می‌باشد که می‌توان آن را در حد اعتدال مصرف کرد.
  • شیر گیاهی شیرین نشده: انواع مختلفی از شیرهای گیاهی از جمله شیر سویا، بادام و نارگیل، سازگار و مناسب رژیم کتوژنیک هستند.

 

سبزیجات

  • سبزیجات برگ سبز: سبزیجات دارای برگ سبز بسیار کم کربوهیدرات هستند و همچنین منابع غنی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. سبزی‌ها بدون افزایش شدید کربوهیدرات، به وعده های غذایی شما حجم می‎دهند.
  • فلفل: انواع مختلفی از فلفل وجود دارد که همه آنها برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند.
  • کدو حلوایی تابستانی: کدوهای تابستانی، مانند کدو زرد و کدو سبز، بسیار متنوع بوده و کربوهیدرات کمی دارند و در برنامه‌ی کتوژنیک بسیار محبوب هستن.
  • سایر سبزیجات غیر نشاسته ای: مارچوبه، کلم بروکلی، گل كلم، قارچ، خیار، لوبیا سبز، بادمجان، گوجه فرنگی، کدو، تربچه، شلغم، کلم بروکسل، سبزیجات غیر نشاسته ای دیگری هستند که کم کالری و کم کربوهیدرات بوده اما سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می‌باشند.

 

سایر غذاهای گیاهی

  • آجیل و دانه ها: آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به احساس سیری کمک می‌کند.
  • توت ها: آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به احساس سیری کمک می‌کند.
  • شکلات تلخ و پودر کاکائو: شکلات تلخ و کاکائو منابع خوشمزه آنتی اکسیدان هستند.

چربی ها و روغن ها

روغن زیتون: روغن زیتون فواید چشمگیری برای قلب شما دارد. این روغن سرشار از اسید اولئیک غیراشباع است  عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

منبع: https://www.dritm.ir/



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

چه راه هایی برای درمان ارتودنسی دندان بالا موجود است؟ اگر دندان ها دچار اوربایت باشند دندانپزشک برای مرتب شدن دندان ها، بیمار را به یک متخصص ارتودنتیست ارجاع می دهد. ارتودنتیسیت با توجه به نوع مشکل، درمان مناسبی را برای دندان ها انتخاب می کند تا دندان ها به درستی سر جای خود قرار بگیرند.

اگر فک بالا جلوتر باشد یا فک پایین عقب تر باشد و دندان های عقبی روی هم قرار نگرفته باشند «اوربایت» رخ می دهد که می تواند به صورت خفیف یا شدید باشد.

اگر اوربایت فرد شدید باشد نیاز به جراحی فک است درمان اوربایت ضروری است زیرا اوربایت می تواند باعث فرسایش دندان ها یا خرابی مینای دندان بشود.

انواع جلوزدگی فک بالا

مشکل اوربایت می تواند به دو صورت اسکلتی و دندانی باشد.

در اوربایت دندانی فک بالا و پایین در حالت تعادل قرار دارند اما دندان ها نامرتب هستند که این عمل باعث جلوزدگی فک بالا می شود که این نوع مشکل، با روش هایی به جز جراحی قابل اصلاح می باشد.

اما اوربایت اسکلتی به استخوان بندی و نحوه قرار گیری فک ها مربوط است که باعث بزرگ بودن فک یا جلو زدگی فک بالایی می شود که ممکن است برای تنظیم فک، نیاز به عمل جراحی ضروری باشد.

جراحی و ارتودنسی فک بالا

اگر جلو آمدگی فک بالا با شدت بیشتری باشد پزشک علاوه برارتودنسی دندان بالا نیاز به جراحی فک و صورت را نیز ملزوم می داند. در جراحی ممکن است فک بالایی جا به جا شود و یا فک پایینی به سمت جلو حرکت داده شود یا اینکه هر دوی این روش ها به طور همزمان به کار برده شوند. البته روش آخر جزو یکی از گران ترین روش های درمان اوربایت می باشد.

توصیه های کاربردی:

  • در درمان اوربایت بهترین سن برای دختذان 10تا 11 سالگی و در پسران 11 سالگی است.
  • اگر بیمار درمان تک فکی را بخواهد پزشک ابتدا براکت ها را بر روی دندان های یک فک می گذارد. و پس از درمان فک دیگر را ارتودنسی می کند.
  • اگر بیمار کودک باشد ارتودنسی فک بالا با استفاده از هد گیر انجام می شود.
  • در بزرگسالان در صورت خفیف بودن عارضه، درمان ارتودنسی بوسیله براکت های ثابت بدون نیاز به کشیدن دندان ها انجام می شود.
  • ارتودنسی فک بالا نسبت به ارتودنسی فک پایین هزینه بیشتری دارد. البته نوع تجهیزات ارتودنسی و شدت عارضه دندانی در هزینه ارتودنسی فک بالا نیز می تواند تاثیر گذار باشد.
  • در صورت داشتن یک دندان نهفته در فک بالا قیمت ارتودنسی به خاطر حساسیت بالای کار ممکن است بالا تر برود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

بیماران ارتودنسی دندان به دلیل هزینه های بالای آن تمایلی به انجام ارتودنسی ندارند؛ اما برای رفاه حال بیماران می توانند از ارتودنسی دندان اقساطی استفاده کنند و درمان ارتودنسی را شروع کنند. می توان نحوه پرداخت اقساط را به تعداد جلسات در بازه زمانی درمان بستگی داد.

هزینه ارتودنسی

هزینه های ارتودنسی به نوع آن بستگی دارد  که معمولا نوع ارتودنسی بعد از معاینات بالینی متخصص ارتودنسی و نتیجه گیری او مشخص می شود و حائز اهمیت است که بیمه نسبت به ارتودتسی و زیبایی هیچ تقبل هزینه ای ندارد و هزینه های ارتودنسی نیز به تعداد جلسات، نوع درمان و سختی کار بستگی دارد؛ که با جلسات مشاوره می توان به سادگی هزینه ها را براورد عملیات درمان را شروع کرد.

مشاوره ارتودنسی اقساطی

بیماران در جلسات مشاوره با مراجعه و معاینات دندانپزشک می توانند خود را برسی کنند و اطلاعات لازوم از روش های نگهداری دندان ها، روش درمان و تعداد جلسات را کسب کنند و بیماران برای درمان دندان های خود که فرم نا مناسب و هزینه بالایی دارند، یا بازه درمان ارتودنسی طولانی و جلسات بیشتری دارند، مناسب تر است که از ارتو دنسی اقساطی استفاده کنند و با آسودگی نحوه درمان و نوع درمان خود را انتخاب و درمان را شروع کنند و در طول جلسات اقساط را پرداخت کنند.

نیاز به ارتودنسی

دلایل مختلفی وجد دارد تا یک فرد از ارتودنسی استفاده کند و یک دندانپزشک متخصص می تواند مشاوره خوبی ارئه کند. اگر مشکلات زیر در دندان های شما باشد می توانید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید:‌

  • وجد مشکل در هنگام جویدن
  • جلو آمدن دندان های فک بالا یا پایین.
  • عدم هم پوشانی دندان های پایین و بالا.‌
  • وجود فاصله میان دندان ها.‌
  • روی هم قرار گرفتن دندان های فک پایین یا بالا.‌
  • جفت نشدن دندان های فک بالا و پایین در یک خط.

مدت زمان درمان ارتودنسی

بازه زمانی درمان ارتودنسی با توجه به بهم ریختگی دندان ها متغییر است و درمان ارتودنسی نسبتا طولانی است که معمولا بین یک تا دو سال طول می کشد.‌

ارتودنسی کودکان

در ارتودنسی کودکان معمولا برای پیشگیری از بهم ریختگی دندان ها و بروز مشکلات قبل از بلوغ کودک و رشد دندان های دائمی تاثیر بسزایی دارد تا مراقبت از دندان ها آسان تر باشد.‌

ارتودنسی بزرگسالان

فرد برای اصلاح بهم ریختگی های دندان ها و افزایش زیبایی می تواند از ارتودنسی استفاده کند. این امر باعث افزایش انجام درمان ارتودنسی در افراد بزرگسال شده است.‌

انواع ارتودنسی

  • ارتودنسی متحرک.‌
  • ارتودنسی ثابت.‌
  • ارتودنسی دیمون.‌
  • ارتودنسی نامرئی.‌
  • ارتودنسی لینگوال.‌
  • ارتودنسی شفاف.‌
  • فانکشال.‌
  • نگه دارنده.‌

منبع



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

مراجعه به بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان بهترین استراتژی است که شما می توانید انتخاب کنید. لبخند هر شخص یکی از ارکان اصلی زیبایی او به شمار می آید. لبخند به طور طبیعی باعث جذب افراد می شود. اگر شما دارای دندان شکسته، متراکم روی هم یا با فاصله هستید ممکن است احساس بدی داشته باشید. برای درمان این مشکلات می‌توانید از متخصص‌ ترمیم و زیبایی دندان کمک بگیرید.

ترمیم و زیبایی‌هایی مثل ارتودنسی‌ دیگر مثل قبل نیستند و ظاهر بدی ندارند.

ارتودنسی‌های امروزه شفاف هستند و در صورت درخواست بیمار می‌تواند به رنگ دندان تولید شود. همچنین ارتودنسی‌های امروزه متحرک هستند و شما می‌توانید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید.

هنگام انتخاب درمان باید به نکاتی توجه کنید. یکی از نکاتی که بیشترین تأثیر را در میزان بهبودی شما می‌گذارد.

انتخاب بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان به موارد زیر بستگی دارد.

از دیگران توصیه و پیشنهاد بخواهید:

هنگام تصمیم گیری، به تنهایی تصمیم نگیرید. شما باید از دوستان و آشنایان خودتان نظر بخواهید و توصیه‌های آن‌ها را گوش کنید. شما باید بدانید که تنها کسی نیستید که می‌خواهید از این درمان استفاده کنید. قبل از شما افراد بسیار زیادی بودن که این درمان را انجام داده‌اند. شما باید از آن‌ها مشورت بگیرید.

دانش و تخصص هر متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان را بسنجید:

شما حالا یک لیست از پیشنهادهای دیگران تهیه کردید و تحقیقات ضمیمه‌ای را انجام داده‌اید. شما باید شروع به تحقیق درباره میزان علم هر کدام از متخصصان کنید. یکی از راه‌های این که بفهمید که متخصص شما چه میزان مهارت دارد این است که محل تحصیل او را بدانید.

فنّاوری که مورد استفاده قرار می‌دهد:

شما باید بدانید که متخصص مورد نظر شما از چه فناوری استفاده می‌کند. متخصص شما آیا با فناوری‌های جدید آشنا هست یا خیر؟ شما باید بدانید که متخصص شما چه زمانی آخرین آموزش‌ها را دیده است؟ آیا بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی شما از فناوری‌های جدید مانند اشعه ایکس سه بعدی، یا برداشت‌های دیجیتال استفاده می‌کند

متخصص ترمیم و زیبایی دندان چه خدماتی به بیماران ارائه می دهد؟

 

تفاوت دندانپزشکی ترمیمی با دندانپزشکی زیبایی

همه روش هایی که برای سالم ماندن دندان و جلوگیری از فروپاشی دندان به کار برده می شود در دسته ترمیم دندان قرار می گیرد. اولویت اصلی دندانپزشکی ترمیمی و تاکید آن بر بهبود سلامتی دندان و حفظ عملکرد آن‌ها است. اما از سوی دیگر متخصص زیبایی دندان زیبایی روی تمام جنبه‌های زیبایی دندان‌ها تمرکز دارد و هر کاری برای بهبود طرح لبخند انجام می‌دهد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

اسلیو معده و بارداری جزو داغ ترین مسائل امروزه شده است. از دلایل عمده آن می توان به پرخوری، سبک نادرست غذا خوردن، عدم فعالیت، وراثت، کم کاری تیروئید، سن، بارداری و کمبود خواب اشاره کرد.

اسلیو معده یکی از راه های درمان چاقی محسوب می شود.

عمل اسلیو معده:

در عمل لاغری اسلیو معده بیش از نیمی از معده یعنی چیزی حدود 80 درصد آن برش خورده و حذف می شود. این امر باعث می شود که اشتهای بیمار کم شده و کاهش وزن داشته باشد.

بخشی عمده از معده برش داده می شود که فوندوس نام دارد. این قسمت عامل تولید هورمون گرلین است که مهم ترین عامل در چاقی بوده.

انواع عمل اسلیو معده:

اسلیو معده به حالت گشاد:  که در آن تقریباً 60 درصد از معده حذف می شود و برای افراد با توده بدنی 30-35 مناسب است. یعنی افرادی که وزنی حدود 150 کیلو دارند.

اسلیو معده به حالت تنگ: در این نوع روش، تقریباً 80 درصد ازمعده برداشته می شود که برای افراد با توده بدنی 35-45 مناسب است.

اسلیو معده مناسب چه افرادی است؟

این روش برای همه مناسب نیست و بهتر است تنها کسانی که دچار چاقی بیش از حد هستند اقدام به انجام این عمل کنند. بطور کلی می توان چنین گفت که تصمیم گیری در باره انجام اسلیو معده با پزشکان حرفه ای است.

افرادی که دچار چاقی هستند اصولا با بیماری های فشارخون، دیابت و بیماری قلبی عروقی دست به گریبان هستند.

عوارض بعد از جراحی اسلیو معده:

عوارض اسلیو معده همانند دیگر عمل های جراحی لاغری وجود دارد. احساس درد در روز های اول می تواند در افراد مشاهده شود که شدت و ضعف آن بستگی به آستانه تحمل درد افراد دارد. از دیگر موارد می توان به تهوع، استفراغ، سوزش معده به مدت 1 الی 3 ماه اشاره کرد.

بارداری پس از اسلیو معده:

با افزایش روزافزون جراحی های لاغری، تعداد زیادی از زنان درسن باروری، تن به چنین جراحی هایی می دهند. یکی از سوالاتی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا بعد از اسلیو معده می توان اقدام به بارداری نمود یا خیر.

آیا بعد از این نوع جراحی ها، امکان باردار شدن وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت طبق تحقیقات صورت گرفته، ثابت شده است که بارداری بعد از اسلیو معده بسیار بهتر از بارداری در چاقی بیش از حد است.  زمانی که فرد اضافه وزن شدید دارد، ممکن است به علت غیرطبیعی بودن هورمون ها، در بارداری با مشکل مواجه شود. کیست های تخمدان نیز با کاهش وزن بهبود یافته و احتمال بارداری افزایش می یابد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

امروزه بیشتر مردم دغدغه کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارند. این امر در بین افرادی که دچار چاقی و پرخوری عصبی هستند شایع تر است. افراد اغلب به دنبال راهی برای کاهش وزن سریع هستند تا هرچه زودتر به تناسب اندام خود دست پیدا کنند. در ادامه با 4 مدل از رژیم های لاغری سریع آشنا میشوید. مارا دنبال کیند.

رژیم زون (Zone):

رژیم زون جزو رژیم های لاغری سریع به شمار می آید. این رژیم بر روی کاهش مصرف کربوهیدرات ها تمرکز میشود. در این رژیم باید مصرف مواد مغذی را کنترل کرده و بطور متناسب دریافت کرد. بدین صورت که در طول یک شبانه روز باید 60 درصد پروتئین و چربی و 40 درصد کربوهیدرات به بدن برسد.

در روند استفاده از رژیم زون باید کربوهیدرات هایی مورد استفاده قرار گیرند که قند خون را به آرامی بالا میبرند. در این صورت احساس سیری مدت زمان بیشتری شما را دربر میگیرد و مدت زمان بیشتری احساس سیری میکنید. و از طرفی دیگر به مرور زمان قند خون کاهش می یابد.

نکته قابل توجه در رژیم لاغری سریع زون این است که باعث کاهش التهاب ناشی از میکروب های روده ای میشود. لازم به ذکر است که التهاب یکی از دلایل چاقی است.

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

رژیم وگان:

دیگر رژیم لاغری سریع که بر پایه حذف گوشت و محصولات حیوانی است، رژیم وگان نام دارد. در این رژیم علاوه بر حذف محصولات حیوانی بر مصرف غلات کامل، میوه، سبزیجات و ... تاکید دارد.

در این رژیم غذایی میزان کالری دریافتی پایین است. و مصرف میوه و سبزیجات نیز به دلیل تامین فیبر مورد نیاز بدن، باعث میشود فرد احساس سیری کند.

رژیم لاغری مدیترانه ای:

 رژیم مدیترانه‌ای یک برنامه انعطاف‌پذیر است و هیچ‌ چیز در آن ممنوع نیست، اما بر غذاهای کامل، بیشتر گیاهان تمرکز دارد. اگرچه همه چیز در رژیم مدیترانه‌ای گنجانده شده است، اما شیرینی و گوشت قرمز کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این غذاها تقریباً دو بار در ماه مصرف می‌شود. رژیم مدیترانه‌ای از قدیم به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای تغذیه‌ای شهرت دارد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری، غنی بودن از غذاهای خوش طعم و سرشار از فواید سلامتی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در بین رژیم گیرندگان محسوب می‌شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای با افزایش وزن، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است.



:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

برای هر فرد تعریف تناسب‌ اندام یک معنا و مفهوم خاصی دارد. برخی تناسب‌ اندام را در حجم عضلات و برخی در لاغر بودن می‌بینند. عواملی که در تناسب‌اندام مؤثر هستند شامل ترکیب بدنی، موقعیت استخوان‌ها، میزان عضلات و درصد بافت چربی می‌باشند. افرادی که اضافه ‌وزن دارند سعی می کنند که با خوردن غذای سالم و کنترل میزان کالری دریافتی به تناسب‌ اندام و لاغری دست پیدا کنند. انواع روش های لاغری شامل رژیم غذایی، ورزش‌ کردن و جراحی می‌باشد که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

لاغری با رژیم غذایی

یکی از بهترین روش های لاغری تغییر در رژیم غذایی و سبک غذایی فرد است. فرد برای شروع یک رژیم غذایی اصولی باید مناسب‌ترین و پایدارترین برنامه رژیم غذایی را برای خود انتخاب کند. تمرکز برخی از رژیم‌ها بر کاهش اشتهای فرد تمرکز است، درحالی‌که برخی دیگر کالری‌، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند همانند رژیم غذایی کتوژنیک. حقیقت این است که هیچ رژیم غذایی برای همه مناسب نیست – و رژیم غذایی‌ای که بر روی یکی مؤثر است ممکن است بر روی شخص دیگری تاثیر نداشته باشد. برخی از رژیم های غذایی سریع هم وجود دارند که بر کاهش وزن سریع فرد تمرکز دارد همانند رژیم لاغری 3 روزه یا ارتشی.

لاغری با ورزش کردن

در طول روز باید زمانی را به ورزش‌کردن اختصاص دهید. ورزش‌ کردن می‌تواند حجم عضلات فرد را افزایش دهد و باعث کاهش وزن در افراد شود. البته این افزایش حجم عضلات برای کاهش وزن در بلند مدت ضروری است. قبل از شروع ورزش بهتر است دور کمر و باسن فرد اندازه‌گیری شود.

نرمش ‌های هوازی کم تنش را امتحان کنید. این تمرینات شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری، شنا و غیره است که می‌تواند علاوه بر کاهش وزن به ‌سلامت قلب کمک کند. در کنار تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی نیز انجام دهید. این تمرینات می‌تواند باعث افزایش حجم عضلات و سوخت‌ و ساز بدن شود و به لاغری کمک کند.

لاغری با روش های جراحی

یکی دیگر از روش‌ های لاغری جراحی می‌باشد. این عمل ها عوارض متفاوتی رو افراد مختلف میگذارند و از این رو این جراحی‌ها معمولاً به‌ عنوان گزینه آخر در نظر گرفته می‌شوند. همچنین در جراحی های لاغری اگر همراه با ورزش و رژیم نباشد امکان برگشت وزن وجود دارد.

نتیجه

هر یک از روش های مطرح شده مزایا و معایب خاص خودش را دارد. تشخیص این که کدام روش موثرتر است و یا برای چه افرادی مناسب است برعهده پزشک می باشد. میزان تاثیر هر یک از روش های لاغری در هر فرد متفاوت است و در صورت داشتن رژیم غذایی و ورزش می تواند به تثبیت وزن کمک کند. همه روش های لاغری در ارتباط با هم می توانند نتایج خوبی به دنبال داشته باشند و تاثیر آنها بدون در نظر گرفتن روش های دیگر کاهش میابد.

منبع: www.dritm.ir



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

افراد باید دقت داشته باشند که در رژیم لاغری، باید اصولی پیشروی کنند. و بدانند که جزئیات در این امر اهمیت کمتری دارند. متخصصان تغذیه بر این باورند که کاهش وزن سالم، باد در چارچوب و با پیروی از یک سری قوانین انجام شود. تمام افرادی که به دنبال یک رژیم اصولی هستند، بدون استثنا باید رعایت کنند. هسته اصلی هر رژیم لاغری سالم، رعایت تمام این اصول است. در ادامه ما به نکات و ویزگی های اصلی یک رژیم لاغری اصولی میپردازیم.

 

 

عوامل تاثیرگذار در یک رژیم لاغری اصولی:

یک رژیم لاغری اصولی  شامل کنترل غذاهایی است که در طول یک روز میخوریم. تاثیرگذارترین عوامل  در یک رژیم لاغری اصولی عبارتند از:

برقراری تعادل:

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که با حذف یا ممنوع کردن تعدادی از غذاها و یا حتی یک گروه غذایی کامل، افراد سریعتر به وزن ایده آل خود میرسند. حذف کربوهیدرات ها و جایگزین کردن سبزیجات پخته از جمله این سبک رژیم های غذایی است همانند رژیم غذایی کتوژنیک. پیدا کردن یک رژیم غذایی اصولی و محبوب برای افرادی که اضافه وزن دارند ، یک کار سخت محسوب میشود.

 

افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی اصولی هستند باید بدانند که رعایت نکردن تعادل مصرف مواد مغذی در انواع مختلف میتواند منجر به افزایش وزن شود. و برعکس برقراری تعادل در مصرف مواد غذایی میتواند باعث تسهیل روند کاهش وزن شود.

 

زمانبندی در مصرف غذا:

طبق تحقیقات انجام شده با به این نکته دست یافتیم که زمان خوردن غذا تقریبا به اندازه مقدار غذای مصرفی مهم است.

«در رژیم لاغری اصولی باید در نظر بگیرید که میزان دریافت انرژی را با انرژی مصرفی خود هماهنگ کنید.»

بنا بر گفته دکتر جان آیوی:

افرادی که به دنبال یک رژیم لاغری اصولی هستند باید زمانی کالری مصرف کنند که بدن نیاز فراوانی به آنها دارد. به عنوان مثال میزان نیاز بدن به کالری در ابتدای روز و اول صبح بیشتر از هر زمان دیگر است. و میزان کالری مصرفی در ابتدای روز باید بیشتر از هر زمان دیگری باشد زیرا صرف تامین انرژی میشود. بهتر است بدانید که کالری مصرف شده در طول روز بیشتر بصورت چربی ذخیره میشود.

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه ماساچوست ، افرادی که وعده صبحانه را حذف میکنند 4.5 برابر بیشتر دچار اضافه وزن میشوند. از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه میتوان به " خوردن وعده های غذایی کوچکتر در تعداد دفعات بیشتر " اشاره کرد.

این نکته توسط متخصصان تغذیه تایید شده و باعث ایجاد هماهنگی بهتر در دریافت غذا با نیاز بدن به انرژی میشود.

رفرنس



:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

برای هر فرد تعریف تناسب‌ اندام یک معنا و مفهوم خاصی دارد. برخی تناسب‌ اندام را در حجم عضلات و برخی در لاغر بودن می‌بینند. عواملی که در تناسب‌اندام مؤثر هستند شامل ترکیب بدنی، موقعیت استخوان‌ها، میزان عضلات و درصد بافت چربی می‌باشند. افرادی که اضافه ‌وزن دارند و دچار پرخوری عصبی هستند، سعی می کنند که با خوردن غذای سالم و کنترل میزان کالری دریافتی به تناسب‌ اندام و لاغری دست پیدا کنند. انواع روش های لاغری شامل رژیم غذایی، ورزش‌ کردن و جراحی می‌باشد که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

لاغری با رژیم غذایی

یکی از بهترین روش های لاغری تغییر در رژیم غذایی و سبک غذایی فرد است. فرد برای شروع رژیم لاغری اصولی باید مناسب‌ترین و پایدارترین برنامه رژیم غذایی را برای خود انتخاب کند. تمرکز برخی از رژیم‌ها بر کاهش اشتهای فرد تمرکز است، درحالی‌که برخی دیگر کالری‌، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند. حقیقت این است که هیچ رژیم غذایی برای همه مناسب نیست – و رژیم غذایی‌ای که بر روی یکی مؤثر است ممکن است بر روی شخص دیگری تاثیر نداشته باشد.

لاغری با ورزش کردن

در طول روز باید زمانی را به ورزش‌کردن اختصاص دهید. ورزش‌ کردن می‌تواند حجم عضلات فرد را افزایش دهد و باعث کاهش وزن در افراد شود. البته این افزایش حجم عضلات برای کاهش وزن در بلند مدت ضروری است. قبل از شروع ورزش بهتر است دور کمر و باسن فرد اندازه‌گیری شود.

نرمش ‌های هوازی کم تنش را امتحان کنید. این تمرینات شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری، شنا و غیره است که می‌تواند علاوه بر کاهش وزن به ‌سلامت قلب کمک کند. در کنار تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی نیز انجام دهید. این تمرینات می‌تواند باعث افزایش حجم عضلات و سوخت‌ و ساز بدن شود و به لاغری کمک کند.

لاغری با روش های جراحی

یکی دیگر از روش‌ های لاغری جراحی می‌باشد. این عمل ها عوارض متفاوتی رو افراد مختلف میگذارند و از این رو این جراحی‌ها معمولاً به‌ عنوان گزینه آخر در نظر گرفته می‌شوند. همچنین در جراحی های لاغری اگر همراه با ورزش و رژیم نباشد امکان برگشت وزن وجود دارد.

نتیجه

هر یک از روش های مطرح شده مزایا و معایب خاص خودش را دارد. تشخیص این که کدام روش موثرتر است و یا برای چه افرادی مناسب است برعهده پزشک می باشد. میزان تاثیر هر یک از روش های لاغری در هر فرد متفاوت است و در صورت داشتن رژیم غذایی و ورزش می تواند به تثبیت وزن کمک کند. همه روش های لاغری در ارتباط با هم می توانند نتایج خوبی به دنبال داشته باشند و تاثیر آنها بدون در نظر گرفتن روش های دیگر کاهش میابد.

منبع: www.dritm.ir



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شکری

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است که با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. یه این صورت که بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شوند.

معمولا این برنامه‌ی غذایی کربوهیدراتها را به 20 تا 50 گرم در روز محدود می کند و  ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد. اما به افرادی که از آن پیروی می کنند اجازه می دهد تا بسیاری از غذاهای مغذی را بخورند. در این مقاله چندین ماده غذایی مناسب برای این برنامه غذایی معرفی می‌کنیم.

پروتئین‌های حیوانی

  • غذاهای دریایی: ماهی و صدف، میگو و بیشتر خرچنگ ها از جمله این مواد غذایی هستند که تقریباً بدون کربوهیدرات هستند.
  • گوشت و مرغ: گوشت و مرغ از غذاهای اصلی در رژیم کتوژنیک محسوب می شوند. علاوه بر این فاقد کربوهیدرات و سرشار از ویتامین B و چندین ماده معدنی مهم هستند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ یک منبع پروتئین بسیار سالم است. علاوه بر این، تخم‌مرغ‌ها هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که احساس سیری را افزایش می‌دهند.

 

لبنیات و جایگزین های لبنی

  • پنیر: صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی می‌باشند که برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند.انواع پنیر مثل پنیر خامه ای، پنیر فتا، پنیر پارمزان و ...
  • ماست یونانی ساده: ماست یونانی ساده یک غذای مغذی و پر پروتئین است. در عین حال حاوی مقداری کربوهیدرات می‌باشد که می‌توان آن را در حد اعتدال مصرف کرد.
  • شیر گیاهی شیرین نشده: انواع مختلفی از شیرهای گیاهی از جمله شیر سویا، بادام و نارگیل، سازگار و مناسب رژیم کتوژنیک هستند.

 

سبزیجات

  • سبزیجات برگ سبز: سبزیجات دارای برگ سبز بسیار کم کربوهیدرات هستند و همچنین منابع غنی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. سبزی‌ها بدون افزایش شدید کربوهیدرات، به وعده های غذایی شما حجم می‎دهند.
  • فلفل: انواع مختلفی از فلفل وجود دارد که همه آنها برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند.
  • کدو حلوایی تابستانی: کدوهای تابستانی، مانند کدو زرد و کدو سبز، بسیار متنوع بوده و کربوهیدرات کمی دارند و در برنامه‌ی کتوژنیک بسیار محبوب هستن.
  • سایر سبزیجات غیر نشاسته ای: مارچوبه، کلم بروکلی، گل كلم، قارچ، خیار، لوبیا سبز، بادمجان، گوجه فرنگی، کدو، تربچه، شلغم، کلم بروکسل، سبزیجات غیر نشاسته ای دیگری هستند که کم کالری و کم کربوهیدرات بوده اما سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می‌باشند.

 

سایر غذاهای گیاهی

  • آجیل و دانه ها: آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به احساس سیری کمک می‌کند.
  • توت ها: آجیل و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به احساس سیری کمک می‌کند.
  • شکلات تلخ و پودر کاکائو: شکلات تلخ و کاکائو منابع خوشمزه آنتی اکسیدان هستند.

چربی ها و روغن ها

روغن زیتون: روغن زیتون فواید چشمگیری برای قلب شما دارد. این روغن سرشار از اسید اولئیک غیراشباع است  عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

منبع: https://www.dritm.ir/



:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()